Virginia Tech’teki Fralin Biyomedikal Araştırma Enstitüsünde çalışan bilim insanları, glioblastomaya karşı umut vadeden bir molekül geliştirdi.
Bilim ve Teknik, TÜBİTAK'ın Ekim 1967'den beri yayımlanan aylık popüler bilim ve teknik dergisidir ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından lise ve dengi okullara; Genelkurmay Başkanlığı tarafından Silahlı Kuvvetler personeline tavsiye edilmiştir.
Bilim ve Teknik dergisi Haziran 2006'da çıkan 463. sayısında ilk sayıdan başlayıp 457. sayısına kadar olan dergilerini sanal ortama aktararak okurlarına DVD biçiminde Bilgi Hazinesi adıyla hediye olarak vermiştir.
Virginia Tech’teki Fralin Biyomedikal Araştırma Enstitüsünde çalışan bilim insanları, glioblastomaya karşı umut vadeden bir molekül geliştirdi.
28 Haziran 2025 tarihinde Çin’in başkenti Pekin’de düzenlenen RoBoLeague Robot Futbol Turnuvası, yapay zekâ tarafından tamamen otonom olarak kontrol edilen robotların yer aldığı ilk futbol maçı olma özelliğini taşıyor.
Yale Üniversitesinde yapılan yeni bir araştırma, bebeklere şarkı söylemenin onların ruh hâlini belirgin şekilde iyileştirdiğini ortaya koydu
Mayıs 2025’te PLOS One dergisinde yayımlanan yeni bir çalışma, kedilerin insanları kokularından tanıyabildiğini ortaya koydu.
Everest Dağı’nın kuzey yüzünde bulunan Orta Rongbuk Buzulu’nda, 1924 yılında Everest’e tırmanırken kaybolan dağcı Andrew Irvine’a ait olduğu düşünülen bir bot buldu. Bu keşif, Everest Dağı’na tırmanan ilk insanların kim olduğuyla ilgili gizemin çözülmesine yardımcı olabilir.
James Webb Uzay Teleskobu ilk kez bir ötegezegen keşfetti. TWA 7b adı verilen gezegen, etrafında hâlâ yeni gezegenlerin oluşmakta olduğu düşünülen genç bir yıldızın yörüngesinde yer alıyor.
Japonya’daki RIKEN araştırma merkezinden bilim insanları, kullanım sırasında dayanıklılığını koruyan ancak deniz suyunda saatler içinde parçalanabilen yeni bir plastik türü geliştirdi.
Sonbahar yapraklarının renk cümbüşü demiryolu taşımacılığı için kâbusa dönüşebiliyor. Raylardaki yapraklar tren tekerleği ile ray arasındaki adezyon kuvvetini düşürerek birbirlerine tutunmalarını zorlaştırır. Bu durum fren mesafesinin uzamasına ve trenlerin kalkışında patinaja sebep olabilir. Yaprakların tekerleklere tutunarak iletkenliği azaltması ise sinyalizasyon sorunlarına yol açabilir.
Bu kayganlaştırıcı etki üç nedenle açıklanabilir. Kolaylıkla akla gelecek ilk neden raylarda biriken yaprakların tekerlek-ray temasını engellemesidir. Bu etki ıslaklıkla birlikte büyüyerek kayganlığı artırır.
Çelik raylardaki demir ile yapraklardaki kimyasal bileşenlerin tepkimeye girerek oluşturduğu demir oksit bileşikleri de kayganlaşmaya sebep olur. Bir diğer kimyasal sebep ise yaprak hücre duvarlarında bulunan heterosakkarit yapıdaki pektin adlı maddenin, demir ile etkileşerek pektat jeline dönüşmesidir. Pektat jeli yapraklardaki selüloz lifleriyle birleşerek kaygan bir yapı oluşturur. Rötarlara sebep olan yapraklardan kurtulmak için demiryolu hatlarında raylara yerleştirilerek sürtünmeyi artıran özel bir kum karışımı ve yoğun lazer ışınlarıyla temizleme gibi yöntemlerin yanı sıra yüksek basınçlı su jeti donanımlı trenler de kullanılıyor.
Kaynaklar:
TÜBİTAK Remzi Oğuz Arık Mahallesi Tunus Cad. No: 80 06540 Kavaklıdere Çankaya/ANKARA
E-Posta: bteknik@tubitak.gov.tr
yayinlar.tubitak.gov.tr
E-Posta: abone@tubitak.gov.tr