Skip to content Skip to navigation

SearchGPT: Arama Motorlarının Geleceği mi?

Gürkan Caner Birer

OpenAI, arama motorlarının işleyişini kökten değiştirmeyi amaçlayan SearchGPT’nin prototipini duyurdu. Bu model, geleneksel arama motorlarından farklı olarak, kullanıcıların sorularına doğrudan ve özlü yanıtlar veriyor.

SearchGPT, geniş bir bilgi tabanını analiz ederek kullanıcıların sorgularına en uygun yanıtları üretiyor. Sistem, karmaşık soruları anlayıp, ilgili bilgileri sentezleyerek kullanıcıya sunuyor. OpenAI’nin yaptığı ilk testlerde, SearchGPT’nin kullanıcı sorularına verdiği yanıtların doğruluk oranının %80’in üzerinde olduğu görüldü. Prototip şu anda sınırlı bir kullanıcı grubuyla test ediliyor. Kullanıcıların %92’si SearchGPT’nin geleneksel arama motorlarına göre daha verimli olduğunu belirtti. Öte yandan SearchGPT Perplexity.AI gibi yapay zekâ arama motorlarından çok da farklı görünmüyor. Sesli arama gibi vadedilen özelliklerin henüz etkin olmaması ve olmayan bilgilerin varmış gibi sunulması anlamına gelen “halüsinasyon” probleminin devam ediyor olması lansmanın biraz abartılı olabileceği izlenimi oluşturdu.

Ayrıca bilginin sunulduğu orijinal kaynaklara atıf verme konusundaki zayıflık da web sitesi sahiplerini endişelendiriyor. SearchGPT bir web sitesindeki bilgileri sunarken, çoğunlukla kullanıcıları orijinal kaynağa yönlendirmiyor. Bu durumda kullanıcılara ulaşamayan web site sahiplerinin gelirleri ve içerik üretmeye yönelik motivasyonları azalabilir. Bu hâliyle SearchGPT Google’ın önemli bir rakibi olabilecek düzeyde olmasa da gelecek için umut vadediyor.