Skip to content Skip to navigation

Yapay Zekâ, Disleksi ve Disgrafiyi Erken Teşhis Edebilir

Dr. Özlem Ak

Hanasaki/iStock

Disleksi ve disgrafi, çocukların okuma, yazma ve dil becerilerini etkileyen önemli öğrenme bozukluklarıdır. Disleksi, kelimeleri doğru ve akıcı şekilde tanıyamama, sesleri ayırt etmede güçlük ve yazım hataları gibi belirtilerle kendini gösterir. Yazma güçlüğü olarak da bilinen disgrafi ise harflerin biçimi, yazı düzeni gibi yazının fiziksel özelliklerine ve okunaklılığına yönelik sorunlara yol açar.

Çocukların akademik gelişimini olumsuz etkileyen bu öğrenme bozuklukları çoğu zaman geç fark edilir. Buffalo Üniversitesinden Prof. Dr. Venu Govindaraju liderliğinde yürütülen bir araştırma, yapay zekâ teknolojisinin bu bozuklukların erken teşhisine nasıl katkı sağlayabileceğini ortaya koydu. Çalışmanın sonuçları SN Computer Science’ta yayımlandı.

Araştırma kapsamında ana sınıfından 5. sınıfa kadar olan öğrencilerden hem kâğıt üzerine hem de dijital tabletler aracılığıyla yazılmış yüzlerce yazı örneği toplandı. Araştırma ekibi tarafından geliştirilen yapay zekâ sistemi sayesinde çocukların el yazıları çok yönlü biçimde incelenerek analiz edildi. Yazma hızı, kaleme uygulanan basınç, harf büyüklüğü ve harfler arası boşluk gibi çocukların motor becerileri ile yazım hataları, harf karıştırmaları ve dil bilgisi gibi dilsel unsurlar birlikte değerlendirildi. Bu sayede disleksi ve disgrafiye dair davranışsal belirtiler saptanabildi.

Bu yenilikçi yapay zekâ sistemi, özellikle uzmanlara erişimin sınırlı olduğu bölgelerdeki öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar için erken teşhis imkânı sunarak teknolojinin eğitimde nasıl etkili bir araç olabileceğini gösteriyor.

Kaynaklar: