Skip to content Skip to navigation

Formula 1 Araçlarının Kalbi Güç Üniteleri ve Lastikler

Gürkan Caner Birer

da-kuk/iStock

Formula 1, hızın ötesinde bir dünya. Her saniye, her vida, her karar yarışların sonucunu etkileyebiliyor. Bu spor, bilim ve mühendisliğin sınırlarının test edildiği bir sahne. Yani Formula 1 sadece otomobil yarışı değil aynı zamanda uygulamalı bir bilim yarışı. Riskler devasa, hata payı ise yok denecek kadar az. İşte bu yüzden Formula 1, saatte 370 kilometreye ulaşan hızlarda mükemmelliği arayan eşsiz bir gösteri, âdeta bir hız senfonisi! Bu yazıda, Formula 1 araçlarının güç ünitelerini, gücü yere aktaran lastikleri ve lastiklerin değişimini yapan pit stop ekiplerini inceleyeceğiz.

Formula 1 araçlarının en hayati bileşeni, son derece gelişmiş ve karmaşık sistemler olan güç üniteleridir. 2014’ten bu yana Formula 1’de 1,6 litre hacminde, altı silindirli (V6), turbo şarjlı hibrit motorlar kullanılıyor. Güç üniteleri ise içten yanmalı motorun gücünü elektrik destekli sistemlerle birleştirerek yaklaşık toplamda 1.000 beygir güç üretebiliyor. Formula 1’deki modern güç üniteleri sayesinde içten yanmalı motorların termal verimliliği %50’nin üzerindedir yani yakıttan elde edilen ısı enerjisinin yarısından fazlası hareket enerjisine dönüşür. Formula 1’de 2013’e dek kullanılan sekiz silindirli atmosferik motorların verimi en fazla %29 civarındaydı. Hibrit teknolojisine geçilmesiyle motorlar %20 daha fazla güç üretir hâle geldi, aynı zamanda %10 daha az karbondioksit salımına neden oldu. Bu verimlilik artışının sonucu olarak 2013’te bir yarışta yaklaşık 150 kg yakıt tüketilirken 2014’ten sonra araçların bir yarışta tüketebileceği maksimum yakıt miktarı 100 kg ile sınırlandırıldı. Üstelik hibrit sistemler nedeniyle araçların kütlesi artmasına ve daha hızlı olmalarına rağmen.

Devamını okumak için TÜBİTAK Yayınlar web sitesini ziyaret ederek abone olabilirsiniz.

Yazar:

  • Gürkan Caner Birer
  • Bilgisayar Mühendisi