Günümüzde Linkedin Premium üyelikleri, yapay zekâ destekli özgeçmiş düzenleyiciler, özel iş ilanı platformları ve kariyer danışmanlık hizmetleri, iş bulma sürecinin neredeyse zorunlu bir parçasına dönüştü. Dijital çağın iş gücü piyasasında işe girmek sadece yetenek ya da deneyim değil para da gerektirebilir. “Pay to work” yani çalışmak için öde olarak adlandırılan bu yeni yaklaşım, iş arayanların iş ilanlarında görünür olabilmek için ücretli araçlara başvurması anlamına geliyor. Diğer bir modeldeyse iş bulma sürecinde aracılık veya eğitim desteği sunan firmalar aday işe yerleştirildikten sonra birkaç ay boyunca maaşının belirli bir yüzdesini hizmet bedeli olarak alıyor. Bu uygulama özellikle teknoloji, satış ve müşteri hizmetleri alanlarında faaliyet gösteren bazı özel işe alım platformları tarafından kullanılıyor. Ancak pratikte bu sistem, düşük gelirli çalışanların uzun vadede gelir kaybına uğramasına ve çalışanların aracı firmaya bağımlı hâle gelmesine yol açabiliyor.
Bu yaklaşım, iş gücü piyasasını derinden etkileyen bir eşitsizliğe neden oluyor. Maddi imkânı olan adaylar, ücretli algoritmalar sayesinde işe alım platformlarında daha fazla görünürlük kazanırken diğerleri aynı niteliklere sahip olsalar da geride kalabiliyor. CareerBuilder ve Indeed gibi platformlarda yapılan analizler, ücretli üyeliklerin başvuru görünürlüğünü ortalama %40 oranında artırdığını gösteriyor. Şimdilik üyelik ücretleri çok yüksek düzeyde olmasa da zaman içinde iş bulmak için özel bir bütçe ayırmak gerekebilir.
Kaynaklar: