Skip to content Skip to navigation

Buradasınız

Havalı ve Teknolojik Gözlükler

Gürkan Caner Birer

Ray-Ban Meta

İlk nesil artırılmış gerçeklik gözlükleri, 1990’ların sonlarında laboratuvar ortamından çıkıp kullanıcılarla buluşmaya başladı. Ancak gözlüğün üzerindeki donanımların hacimli yapısı, kullanıcı dostu olmayan tasarımlar ve sosyal ortamlarda yarattığı rahatsızlık nedeniyle geniş kitlelere ulaşamadı. Google’ın 2013’te piyasaya sürdüğü Google Glass, teknik yeniliklere rağmen kullanıcı gizliliğine yönelik endişeler ve cihazın sosyal etkileşimleri olumsuz etkilemesi nedeniyle başarısız oldu. Apple ise Vision Pro ile karma gerçeklik pazarına giriş yaparak farklı bir yaklaşım benimsedi. Ancak 3.500 dolarlık fiyatı ve cihazın büyük ve ağır olması nedeniyle geniş kitleler tarafından kullanılmadı. Benzer şekilde Snapchat’in 2016’da piyasaya sürdüğü Spectacles gözlükleri de, çektiği videoları sosyal medyada paylaşmaya imkân vermesine rağmen, işlevlerinin sınırlı olması ve yüksek fiyat nedeniyle beklenen ilgiyi göremedi.

Bu sorunlara çözüm getirmek amacıyla Meta ve Ray-Ban’ın birlikte 2023’te piyasaya sunduğu gözlük, akıllı gözlük teknolojilerindeki başarısız denemeleri aşmış görünüyor. Bu ortaklık, teknoloji ile moda dünyasının uzmanlığını birleştirerek günlük kullanıma uygun ve estetik bir akıllı gözlük geliştirmeyi başardı. Ray-Ban Meta adındaki gözlük 12 MP kamera, çift mikrofon ve hoparlör teknolojisi ile donatıldı. 32 GB depolama alanı sunan gözlük, tek şarjla 4-6 saat kullanılabiliyor. Ray-Ban’ın klasik gözlük tasarımındaki uzmanlığı, ürünün günlük kullanıma uygun bir form kazanmasını sağladı. Gözlük, her ne kadar artırılmış gerçeklik özellikleri sunmasa da yeni eklenen yapay zekâ özellikleri sayesinde bir tür akıllı asistan gibi çalışabiliyor.

Firmanın 2024 raporuna göre, Ray-Ban Meta gözlükleri 300 dolar başlangıç fiyatına rağmen Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgesindeki Ray-Ban mağazalarının %60’ında en çok satan ürün konumuna ulaştı. Bu başarı tüketicilerin şık ve fonksiyonel akıllı gözlüklere olan talebini ortaya koyuyor.

Meta, ürünün yazılım yeteneklerini sürekli geliştiriyor. Hatırlatıcılar, WhatsApp entegrasyonu ve kare kod tarayıcı gibi özelliklere ek olarak, gözlükte canlı çeviri ve müzik kontrolü gibi özellikler de var. 4 saat pil ömrü ve gözlük kabında 8 defaya kadar şarj desteğiyle günlük kullanımda pil sorunu yaşatmayan gözlük, Meta View adındaki mobil uygulama sayesinde iOS ve Android cihazlarla uyumlu çalışabiliyor. Meta ve Ray-Ban’ın 2030’lara uzanan yeni ortaklık anlaşması, Samsung ve Google’ın benzer bir ürün üzerinde çalışması ve Apple’ın 2027’de kendi akıllı gözlüğünü piyasaya sürme planları; bu pazarın önümüzdeki on yılda önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor.

Kaynaklar: