Tarih�e > 1870'ler > 1920'ler > 1945'ler > 1965'ler
 

Ertesi y�l, leptonlar�n sergiledi�i d�zene bakan baz� ara�t�rmac�lar, kuarklar aras�nda da benzer bir d�zenin var olmas� gerekti�i d���ncesinden hareketle, d�rd�nc� bir kuark�n varl���n� �nerir. ��nk�, yukar� ve a�a�� kuarklar, elektronla n�trinosuna, yani iki leptona kar�� gelmekte ve bu d�rd�, I. Nesil olarak nitelendirilen grubu olu�turmaktad�r. Muonla n�trinosu ise II. Nesil'e ait olup, simetrinin kurulabilmesi i�in, bu nesilde de iki kuark�n bulunmas� gerekmektedir. Dolay�s�yla yeni kuark�n varl���, garip kuarka II. Nesil'de e�lik etmesi i�in �nerilmi�tir. Bu �neri pek az fizik�i taraf�ndan ciddiye al�n�r. Bunlardan Sheldon Glashow ve James Bjorken, d�rd�nc� kuarka 't�ls�m' ('charm') ad�n� verir. Peter Higgs, Francois Englert ve R. Brout ayn� y�l, par�ac�klara k�tle kazand�rmaya y�nelik 'Higgs y�ntemi'ni �nermi�tir. 1965 y�l�nda ise, O.W. Greenberg, M.Y. Han ve Yoichiro Nambu, kuarklar i�in 'renk y�k�' kavram�n� ortaya atar. G�zlemlenen hadronlar�n hepsi, n�t�r renk y�k�ne sahiptir. Kuarklar g�zlenemedi�inden, model yava� kabul g�rmektedir.

1967 y�l�nda, Steven Weinberg ve Abdus Salam, ba��ms�z olarak, elektromanyetik ve zay�f etkile�imleri elektrozay�f etkile�imde birle�tiren bir kuram �nerir. Bu kuram, o zamana kadar g�zlenmemi� olan bir zay�f etkile�im t�r�ne arac�l�k eden y�ks�z bir bozonun (Z0) varl���na gereksinim duymaktad�r. Ayr�ca par�ac�klara k�tle kazand�rmak amac�yla 'Higgs y�ntemi'ni kullanm�� olup, 'Higgs Bozonu' denilen a��r bir par�ac���n varl���n� �ng�rmektedir. Ke�fedilmi� olan par�ac�klardan hareketle ve Glashow'un da katk�lar�yla; temel par�ac�klar� ve kuvvetleri a��klayan Standart Model olu�turulmu�tur. Modelin matemati�i, �� kuark� yeterli g�rm�yor ve d�rd�nc� bir kuark�n varl���n� gerektiriyordu. Hen�z b�yle bir kuark� i�eren hi�bir par�ac�k g�zlenmemi� olmakla beraber, varl���na y�nelik i�aretler g�� kazanm��t�. Gabriele Veneziano ertesi y�l, 'g��l� etkile�imlerin d�al reazonans modeli' hakk�ndaki �al��mas�yla, �a�da� sicim kuram�n� ba�lat�r.