Çarpışma
Analizleri
Bir
kere, parçacıkların elektrik yükü taşıyıp taşımadıkları, iz saptama katmanında
iz bırakıp bırakmamalarından anlaşılıyor. Öte yandan, yüklü bir parçacığın patikası;
dedektörün içindeki elektromıknatısın oluşturduğu alanın etki ettirdiği manyetik
kuvvetin hareket doğrultusuna dik yönde olması nedeniyle kıvrılıyor. Hem de; eğer
artı yüklü bir parçacığın patikası, örneğin saat yönünde kıvrılmışsa, eksi yüklü
parçacığınki ters yönde kıvrılıyor. Bu durum dedektörün, ekseni doğrultusunda
bakıldığında görülen dairesel kesitinde, zıt yüklü parçacıkların zıt yönlerde
hareket etmeleri şeklinde görünüyor. Dolayısıyla, parçacıkların sadece yüklerinin
var olup olmadığı değil, varsa bu yükün işareti de belirlenebiliyor. Ayrıca, yükü
bilinen bir parçacığın, üzerindeki merkezkaç (mv2/r) ve manyetik kuvvetlerin
(qvc/B) eşit olması gerektiğinden; patikasının eğrilik yarıçapından hareketle,
momentumunu (p=mv) hesaplamak (p=qrc/B) da mümkün. Bu, şu anlama geliyor: Enerjisi
de (E=p2/2m) ölçülebilirse eğer, kütlesi de (m=p2/2E) hesaplanabilecek.
Halbuki parçacıkların enerjileri zaten, kalorimetrelerde yol açtıkları iyonlaşmalardan
hesaplanmış durumda. Dolayısıyla yüklü parçacıkların kütleleri ve kimlikleri belirlenebiliyor.
Son olarak; iz saptama katmanındaki patikalarına bakılarak, hangi yönde hareket
ettikleri ve nereden gelip nereye gittikleri anlaşılabilir. Ki bu veri; hem söz
konusu parçacığın hangi birincil parçacığın bozunmasıyla ortaya çıktığına, oldukça
isabetli bir şekilde işaret eder; hem de parçacığın taşıdığı vektörel momentumun,
momentumun korunumu ilkesinde kullanılmasını mümkün kılar. Enerji veya momentumun
korunmaması hali, dedektörde saptanamayan bir veya daha fazla sayıda nötrinonun
salınmış olduğuna işaret eder.