Uzay-Fizik

Günümüzde ulaşım teknolojileri alanındaki ilerlemelerin büyük kısmı, fosil yakıtların kullanıldığı içten yanmalı motorlu araçlardan elektrik motoruyla çalışan araçlara geçişe yönelik. Peki, yollardaki bu enerji dönüşümünün gerçekleşebilmesi için aşmamız gereken engeller neler?

Dünya-Yaşam

Bakteri hücrelerinin bir araya gelmesiyle oluşan biyofilm, bakterilerde gelişen antibiyotik direncinin de etkisiyle özellikle ameliyatlar sırasında ve idrar yolu enfeksiyonlarında ölümcül olabiliyor.

Sosyal Bilimler

Dr. Arjan H. Dijkstra ve arkadaşlarının Nature Communications ’ta yayımladıkları sonuçlara göre bugün İngiltere’nin güneybatısında yer alan topraklar jeolojik olarak Fransa’yla bağlantılı.

Uzay-Fizik

Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin manyetik alanları ile ilgili bilgilere her geçen gün yenileri ekleniyor. Daha fazla bilgiye ulaştıkça gezegenlerin manyetik alanları arasındaki farklılıklar keşfediliyor, bu keşifler de bilim insanlarını yeni araştırmalara ve modellemeler yapmaya yöneltiyor.

Uzay-Fizik

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (TÜBİTAK-UZAY) bünyesinde Optik Sistemler Araştırma Laboratuvarı (OPMER) kuruldu. Büyük çaplı uzay kalifiye hassas optiklerin geliştirilmesi amacıyla kurulan dünyadaki sayılı laboratuvarlardan olan OPMER çalışmalarına başladı.

Çevre-Enerji

Plastik pek çok alanda hayatımızı kolaylaştıran ve alternatiflerine göre hem daha hafif hem de maliyeti düşük bir malzeme. Fakat kullanıldıktan sonra uygun şekilde bertaraf edilmez ya da geri dönüştürülmezse doğada uzun süre kalıyor ve parçalandığında da başka bir sorun olan mikroplastiklere dönüşüyor.

Merak Ettiklerimiz

Bir çığlık duyduğumuzda içimizi korku ve üzüntüyle karışık olumsuz bir his kaplar. Araştırmalara göre çığlığın bize bunları hissettirmesinin nedeni o sırada çıkan sesin şiddetindeki hızlı değişimdir.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.