Dünya-Yaşam

Bilimsel gelişme bireyselmiş gibi görünse de aslında takım çalışması sonucudur. Tıpkı futboldaki gibi! Takım çalışması esasına dayanan futbolda gol atabilmek için oyunu geriden başlatmanız, orta sahada kurgulamanız ve ileri uçta bitirmeniz gerekir.

Uzay-Fizik

Kütleçekimsel dalgalar uzayzaman dokusunda ortaya çıkan dalgalanmalar olarak tanımlanabilir. Varlığı ilk olarak 1916 yılında Albert Einstein tarafından öngörülen kütleçekimsel dalgalar 2015 yılının Eylül ayında ilk kez gözlemlenmişti.

Dünya-Yaşam

Geleneksel optik mikroskoplarla ancak 200 nanometreden daha büyük nesneler görülebilir. Taramalı tünellemeli mikroskop (STM) ise herhangi bir boyutu 1-100 nanometre ölçeğinde olan nesneleri görüntülemeye imkân veriyor.

Çevre-Enerji

Bitkilerde ve bazı organizmalarda kusursuz şekilde gerçekleşen kendi yakıtını hazırlama ve bu işi çevreci bir şekilde gerçekleştirme yeteneğinden ilham alınması yeni bir araştırma sahasının doğmasını sağladı.

Dünya-Yaşam

Puanı ziyan olmasın diye hiç ilgi duymadığı bölümleri tercih eden öğrenciler tanıdım. Kendisi istemediği halde ailesinin istediği bölümleri seçen öğrenciler tanıdım. Bunların çoğu büyük bir iyi niyetle derslerini çalışıp ödevlerini yapıp vasat bir öğrenci olarak mezun olur ve işsizler ordusuna katılır...

Sosyal Bilimler

Ülkemizde son iki ay içinde gerçekleşen iki büyük deprem Türkiye’nin, dünyanın en etkin deprem kuşaklarından birinin üzerinde bulunduğunu bize bir kez daha hatırlattı.

Merak Ettiklerimiz

İnsanlı uzay araçlarına ait hız rekoru Apollo 10’un. Apollo 10 uzay aracı 26 Mayıs 1969’da Dünya’ya dönüşü sırasında atmosfere girerken saatte 39.897 km hıza ulaştı (Apollo 10’un kendi uçuş kayıtlarındaki hızı 39.937 km/sa idi).

Ayın Fotoğrafı

Fotoğrafta kibritin ucundaki bir ışın hayvancığının iç iskeleti görülüyor. Işın hayvancıkları -ışınlılar olarak da bilinirler- hayvana benzeyen tek hücreli ökaryot canlılardır.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.