Çevre-Enerji

Bugün dünyanın teknoloji devleri tarafından üretilen pek çok ekranda sıvı kristaller kullanılıyor. “Mavi sis” olarak adlandırılan sıvı kristal türünün yapısı, ilk keşfedilenlerden biri olmasına rağmen bir türlü anlaşılamamıştı. Ancak bir grup araştırmacı yakın zamanlarda yeni bir yöntem geliştirerek mavi sisin gizemini çözmeyi başardı.

Dünya-Yaşam

Sanatçı arkadaşlarımla konuşurken konuyu sayılara getirmeye bayılırım. Yeni yıla girerken yine böyle bir sohbette “2017 asal bir sayı. Bu yıl özel olacak” dedim.
Sanatçı arkadaşım “Asal sayı nedir?” dedi. Bunu zaten bekliyordum, hemen açıkladım...

Uzay-Fizik

Yapısal renkleri oluşturan çeşitli maddelerin nano ölçekteki düzenli mimarileri ışığı çok farklı şekillerde yakalayarak doğadaki yanardöner yeşilleri, ateşli kırmızıları, parlak mavileri, abanoz siyahları ve daha fazlasını mükemmel tablolar olarak önümüze seriyor.

Teknoloji

Müze ve sergi mekânlarını ziyaret ettiğimizde ne kadar farklı dünyalara adım atarız değil mi? Kültür, sanat, tarih ve bilim eserlerinin sergilendiği böyle yerlerde toplumların bu alanlardaki gelişimlerini detaylı olarak görebiliriz. Peki sizce sergi hazırlamak kolay mı? Emin olun hiç değil.

Teknoloji

Lazer silahlar olmasaydı bilim kurgu filmleri ve oyunlar en heyecan verici ögelerinden birini kaybederdi. Işın kılıçları, ışın silahları, asteroitleri ve gezegenleri yok edebilen turbo ve süper lazerler gibi bilim kurgu ögeleri elli yıldan fazla zamandır filmlerde ve oyunlarda kendisine yer buluyor. Ancak ilk lazerler 1960 yılında geliştirilmesine rağmen bu teknoloji henüz gerçeğe dönüşebilmiş değil. Peki, neden?

Teknoloji

Bilgisayardan sonra tablet kullanımının da yaygınlaşmasıyla birlikte kâğıt ve ekran üzerine tartışmalar da giderek arttı. Kimileri kâğıdı eline almanın ayrı bir tadı olduğunu belirtirken kimileri de ekran üzerinden okuyup yazmanın daha kullanışlı olduğunu belirtiyor. Ancak tartışmalar yalnızca kullanım pratikleriyle sınırlı değil.

Zekâ Oyunları
Merak Ettiklerimiz

İnsanlar pek çok özelliklerini kalıtım yoluyla ebeveynlerinden alır. Bu özelliklerin arasında vücut biçimi ve ağırlığı da vardır. Dolayısıyla çağımızın en önemli sorunlarından biri olan obezitenin temelinde de genetik etkenlerin yattığı söylenebilir.

Merak Ettiklerimiz

Yumurtalar pek çoğumuz için kahvaltının ve hamur işlerinin vazgeçilmezidir. Kahvaltılık alışverişi için markete gittiğimizde çeşitli yumurta seçenekleriyle karşılaşırız. Organik yumurta, çift sarılı yumurta, büyük yumurta, daha küçük yumurta, kahverengi yumurta, beyaz yumurta gibi bir çok seçenek arasından birini almaya karar veririz. Peki, yumurtanın kabuk renginin yumurta seçimimizde ne kadar etkili olduğunu düşündünüz mü hiç? Hatta ondan da önce, yumurtaların neden farklı renklerde olduğunu?

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.