Sosyal Bilimler

Dünya ekonomilerinin 2017’deki ortalama reel büyümesi %3,6 iken, aynı yıl uzmanlar dışında pek kimsenin ne işe yaradığını bilmediği kobaltın fiyatının %120, paladyumun fiyatının %51, lityumun fiyatının %29 ve bakırın fiyatının %22 oranında artması ilginç görünmüyor mu? Peki eski cep telefonlarının içindeki metallerin yeniden üretime sokulmak için toplanmasının bir endüstri kolu haline geldiğini duydunuz mu?

Uzay-Fizik

Uzaydan gelen nötrinoları tespit etmeye çalışan araştırmacılar, deniz tabanlarına teleskoplar kuruyorlar. Üstelik bu teleskoplar üzerlerindeki gökyüzüne değil Dünya’nın diğer tarafındaki gökyüzüne bakıyor.

Uzay-Fizik

Ötegezegen olarak adlandırılan, Güneş Sistemi’nin dışındaki gezegenleri keşfetmek ve özelliklerini belirlemek için uzun zamandır araştırmalar yapılıyor. Bu çalışmaların temel amacı Güneş Sistemi’nin dışında da canlıların yaşayıp yaşayamadığını anlamak. Eğer yıldızının yaşama elverişli bölgesinde bulunan bir gezegen keşfedilebilirse, o gezegende yaşama elverişli koşulların var olup olmadığı da incelenebilir.

Teknoloji

Cep telefonlarımızın neredeyse tüm kişisel bilgilerimizi içermesi, bu bilgilerin bir başkasının eline geçme ihtimalinin yarattığı tedirginliği de beraberinde getirdi. Üstelik bilgilerin yayılması için illa telefonumuzun çalınması gerekmiyor. Zararlı yazılımlar yoluyla, internet üzerinden, kilometrelerce uzaktan dahi bilgilerimiz erişime açık hale gelebiliyor.

Sağlık

Emzirmenin hem anne hem de bebek sağlığı için pek çok yararının olduğu tartışılmaz bir gerçek. Örneğin anne sütüyle beslenen bebeklerin nörolojik gelişiminin hazır mama ile beslenen bebeklere göre daha iyi olduğu biliniyor. Birçok çalışma, anne sütü alan bebeklerin daha sonraki yaşamlarında obez olma riskinin daha az olduğunu gösteriyor. Hazır mama ile beslenen bebeklerde sindirim sistemi, solunum yolu, kulak ve idrar yolu enfeksiyonlarının, egzema ve hırıltılı solunum gibi alerjik rahatsızların görülme riski daha fazla. Bunlar anne sütünün bebeğe sağladığı yararlardan sadece birkaçı. Peki emzirmenin anneye olan yararları?

Uzay-Fizik

İnsanlı uzay araçlarının Mars’a seyahatinin gerçekleşmesi konusunda hiç bu kadar umutlu bir bekleyiş olmamıştı. Hatta NASA bu seyahatin 2030’lu yıllarda mümkün olabileceğini açıkladı. Bu yazıda Mars seyahatlerinin geçmişi, Mars’a gönderilen uzay araçları, Mars araştırmalarında geldiğimiz nokta, Mars 2020 görevi, yakın gelecekle ilgili planlar ve Mars’ta yaşam mümkün olabilecek mi gibi konuları ele alacağız.

Merak Ettiklerimiz

İnsanlı uzay araçlarına ait hız rekoru Apollo 10’un. Apollo 10 uzay aracı 26 Mayıs 1969’da Dünya’ya dönüşü sırasında atmosfere girerken saatte 39.897 km hıza ulaştı (Apollo 10’un kendi uçuş kayıtlarındaki hızı 39.937 km/sa idi).

Merak Ettiklerimiz

Yıldırım bir uçağa çarptığında hiç zarar vermeyebileceği gibi ciddi hasarlara da yol açabilir. Yıldırımların sebep olduğu son kaza 1988 yılında meydana geldi. Sonraki yıllarda ise yıldırımların uçaklar üzerinde etkilerinin belirlenmesi sayesinde etkin koruma teknikleri geliştirildi.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.