b)
Biliş Sistemlerinde Yapay Zeka: Makinaların kendileri ve çevreleri hakkında
yeterli bilgiye sahip olduktan sonra, kısa ve uzun vadeli olarak uygulamaya yönelik
kararlar almaları gerekmektedir. Bu amaçla makinanın kendisini ve çevresini modelleyebilmesi
ve işlevsel olarak konumu ve görevleri hakkında bir sonuca ulaşabilmesi gerekmektedir.
Bu kapsamda şu etkinlikler düşünülebilir: -
Akıl yürütme: Gösterim, Mantıksal akıl yürütme, Bilgi tabanlı sistemler, Bulanık
mantık, vb. - Çizelgeleme ve planlama: Gösterim, Etkinlik planlama,
Kritik yol analizi, Yol planlama, Acil durum planlaması, vb. - Sorun çözme:
Buluşsal sorun çözme vb. - Öğrenme: Deneyim birikimi ile hızlı
karar verme süreçleri elde edilmesi, ve böylece makina yeteneklerinin geliştirilmesidir.
|
|
c) Eyleyici
İşlemlerinde Yapay Zeka: Makinanın kendi içinde karar verdiikten sonra eyleyiciler
ile çevresini değiştirmesi olağan bir davranıştır. Bu eylem otonom robotlardaki
gibi tüm makinanın hareketi (gezinmesi) olabildiği gibi, endüstriyel robot kollardaki
gibi makinanın bazı elemanlarının hareketinide kapsayabilir. Genelde karar sonrası
eylem bir hareket içerir. Genel anlamda: hareket, yer değiştirme, ısıtma/soğutma,
akış kontrolu başlıca eylem seçenekleridir. Eylem aşamasında yapay zeka uygulamalarında
dağınık yapay zeka yaygın olarak kullanılan bir yaklaşımdır. Dağınık yapay zeka
içeren sistemlerde merkezi denetim biriminin ürettiği ve alt birimlere gönderdiği
komutlar, alt birimler tarafından ayrıca yorumlanır. Bu elemanlar bu komutlara
göre eyleyicilerin özel komutlarını üretirler ve uygularlar. |