b) Biliş Sistemlerinde Yapay Zeka: Makinaların kendileri ve çevreleri hakkında yeterli bilgiye sahip olduktan sonra, kısa ve uzun vadeli olarak uygulamaya yönelik kararlar almaları gerekmektedir. Bu amaçla makinanın kendisini ve çevresini modelleyebilmesi ve işlevsel olarak konumu ve görevleri hakkında bir sonuca ulaşabilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda şu etkinlikler düşünülebilir:

- Akıl yürütme: Gösterim, Mantıksal akıl yürütme, Bilgi tabanlı sistemler, Bulanık mantık, vb.
- Çizelgeleme ve planlama: Gösterim, Etkinlik planlama, Kritik yol analizi, Yol planlama, Acil durum planlaması, vb.
- Sorun çözme: Buluşsal sorun çözme vb.
- Öğrenme: Deneyim birikimi ile hızlı karar verme süreçleri elde edilmesi, ve böylece makina yeteneklerinin geliştirilmesidir.

c) Eyleyici İşlemlerinde Yapay Zeka: Makinanın kendi içinde karar verdiikten sonra eyleyiciler ile çevresini değiştirmesi olağan bir davranıştır. Bu eylem otonom robotlardaki gibi tüm makinanın hareketi (gezinmesi) olabildiği gibi, endüstriyel robot kollardaki gibi makinanın bazı elemanlarının hareketinide kapsayabilir. Genelde karar sonrası eylem bir hareket içerir. Genel anlamda: hareket, yer değiştirme, ısıtma/soğutma, akış kontrolu başlıca eylem seçenekleridir. Eylem aşamasında yapay zeka uygulamalarında dağınık yapay zeka yaygın olarak kullanılan bir yaklaşımdır. Dağınık yapay zeka içeren sistemlerde merkezi denetim biriminin ürettiği ve alt birimlere gönderdiği komutlar, alt birimler tarafından ayrıca yorumlanır. Bu elemanlar bu komutlara göre eyleyicilerin özel komutlarını üretirler ve uygularlar.