Kan, Ilia Abramovich - Capablanca, Jose Raul
Moscow, 1936

[Kasparov]


Start Position Amatörler ve hatta pek çok iyi satranççı için oyusonu heyecanın bitmesi anlamına gelir. Oysa ki sözde basitliğin gerisinde derin sırlar ve karşıklıklar vardır. Her zaman dev oyuncular oyunun son bölümündeki üstünlüklerini kullanmayı bilmişlerdir. Capablanca ise muazzam oyunsonu tekniği sayesinde efsanevi ününü ve "satranç makinesi" ismini almıştır. Şimdi göreceğiniz oyun 1936 yılında Moskova'da oynandı. 48 yaşındaki Capablanca'nın iyi yılları geride kalmıştı. Gençliğinde olduğu gibi keskin oynayamıyordu. Ama eğer oyunsonunda kazanç şansı varsa hiç fırsat kaçırmıyordu.
1.e4 e5 2.Ac3 Fc5 3.Af3 d6 4.Aa4 Fb6 5.Axb6 axb6 6.d4 exd4 7.Vxd4 Vf6 8.Fg5 Vxd4 9.Axd4 Fd7 10.Fc4 Ae7 11.O-O Ag6 12.a3 O-O 13.Kad1 Ac6 14.Axc6 bxc6 15.Fd2 Ka4 16.Fd3 Ae5 17.Fc3 f6 18.f3 Ke8 19.Kf2



Beyazla oynayan Sovyet usta ünlü rakibi karşısında berabere yapmayı hayal ediyordu. Bu sebepten mümkün olduğunca hızlı biçimde taşları değişti. Ama sık olduğu gibi bu ilkel starteji beklenenin dışında sonuçlar getirebilir. Konum basit gözükebilir - düşünceniz ölü berabere mi? Acele etmeyin. Siyahın kesin bazı ince üstünlükleri var. Kaleleri daha aktif; iki yarı açık hatta ve erlşer daha derli toplu ve dinamik. Tabii dikkatli oyunla Beyaz konumu savunabilmeli. Teori teoridir sadece. Pratikte ise Dünya Şampiyonunun klası belirleyici rol oynuyor.
19...Fc8! Önce rakibin Fil çiftiyle uğraşmak istiyor. e5'teki At iyi imkanlara sahip. Bu sebepten değişim için Fili kullanıyor.
20.Ff1?! Önemli bir hata - rakibin planına karşı mücadele etmiyor. Beyaz vezir kanadındaki erleri sürmeliydi.
[20.Ka1 b2-b3, a3-a4 hazırlıyor Ba6'yı engelliyor.
20...Axd3 21.cxd3 c5 ve Siyahın sembolik bir üstünlüğü vardır.]
20...Fa6 21.Fxa6?
[21.Kd4! Siyahın aktif Kalesini değişmeye zorlardı. Beyaz Kalelerinin iş yapmadığını farketmiyor.]
21...Kxa6 22.Fxe5?



Bu daha ciddi bir hata. Bu değişim Siyahın konumunu geliştiriyor; er yapısını güçlendiriyor ve bu sebepler iki kanatta birden saldırı imkanı veriyor. Aksi halde Siyah konumunu geliştirmekte zorluk çekecekti. Sanırım Capablanca c5, Ac6, Şg8-f7-e6 ve devamında b6-b5-b4 oynayacaktı.
22...fxe5 23.Kd3 b5 Tüm bu hatalara rağmen Beyazın konumu sağlam gözüküyor. Capablanca'nın kanatları nasıl zayıflattığına ve bu şekilde merkezden son yarmayı hazırladığına dikkat ediniz.
24.Kfd2 c5 25.Sf2 Ka4 26.Se3 Sf7 27.Kd1 Se6 28.Sd2?! Beyaz ne yapması gerektiğini ve tehditlerin nereden geleceğini göremiyor.
[28.h4 dikkate değerdi.]
28...Kb8 29.Kc3 g5



Siyah vezir kanadında ve merkezde üstünlüğü sağladı. Şimdi sıra şah kanadında rakibi sarsmakta.
30.h3 h5 31.Kh1 g5-g4 etkisizleştiriyor çünkü devamında Kale daha aktif olacak.
31...Kd4+ 32.Se2 Kg8 33.Kd3 Ka4 34.Khd1 g4 35.hxg4 hxg4 36.Se3?!
[36.Kh1! gxf3+ 37.gxf3 Kg2+ 38.Sd1 b4 fikir c5-c4-c3'ü karşılamak.
39.Kb3]
36...Kh8! Capablanca tabii ki oyunsonu prensiplerine hakim.
37.Kb3
[37.fxg4 Kg8 38.Sf3 Kf8+ 39.Se3 Kf4]
37...Kh2! 38.Kd2 Kd4 39.Ke2 c6 40.Kc3
[40.fxg4 daha az kötüsüydü. ama yine de..
40...Sf6]
40...g3!



g2'deki zayıflığı sabitliyor ve g erini potansiyel olarak daha zayıf yapıyor.
41.Kd3 Kh1 42.f4 Kf1! Oyunsonunda bir başka tipik manevra: Kale Şahı kritik karelere girmesini engelliyor.
43.f5+ Normalde bağlı geçer avantajdır ama burada önemi yok.
43...Sf6 44.c3 Kxd3+ 45.Sxd3 d5! Şimdi Siyahın er merkezi önüne gelen herşeyi yıkacak şekilde hareketleniyor.
46.b3 Aksi halde 46...c4+ 47.Şe3 Kf4 bitirir.
46...c4+ 47.bxc4 bxc4+ 48.Se3 Ka1
[48...Kf4 eşdeğer şekilde iyiydi.]
49.Sf3 Kxa3 50.Sxg3 Kxc3+ 51.Sh4 Kc1 52.g4 Som umut. g4-g5+'ten sonra geçer erler çok kuvvetli olurdu.
52...Kh1+ 53.Sg3 d4 54.Ka2 d3 55.Sg2 Ke1 56.Sf2 Kxe4 57.Sf3 Beyaz terk etti. Birkaç hamle önce yapmak daha uygundu.


0-1

PGN...

Created with PGNtoJS