Yapay zekâ sistemlerinin telif hakkıyla korunan eserler kullanılarak eğitilmesi durumunda telif sahiplerinden izin alınmasına gerek olup olmadığıyla ilgili telif yasalarında belirsizlikler bulunuyor. Bu konuda açılan davaların mahkeme süreçleri devam ediyor. 2023’ten itibaren sanatçılar, yazarlar ve yayıncılar Alphabet, Meta ve OpenAI gibi büyük dil modelleri geliştiren şirketlere karşı yasal işlem başlattı.
Geçen yıl müzik endüstrisinin en büyük şirketlerinden bazıları, yapay zekâ teknolojileri kullanarak müzik parçaları üreten Suno ve Udio uygulamalarını dava etti. Disney ve Universal ise yapay zekâya dayalı görsel platformu Midjourney’ye telif ihlali davası açtı. Bu prodüksiyon şirketleri, modellerini yetkisiz kopyalarla eğiten Midjourney’nin, kullanıcılar özellikle talep etmese de Spider Man gibi tescilli karakterlere ait görseller ürettiğini iddia ediyor. 2024’te 300 milyon dolar gelir açıklayan şirketten, telif hakkı ihlal edilen her görsel için 150 bin dolara varan tazminat isteniyor.
Bir davada, yapay zekâ destekli hukuki araştırma servisi Ross Intelligence’ın modellerini, hukuki kararları ve bu kararların analizlerini dijital veri tabanlarında ücretli olarak sunan Thomson Reuters şirketi tarafından üretilen içerikler ile eğitmesinin adil kullanım hakkı sayılamayacağına hükmedildi. Gerekçe olarak, yapay zekâ modelinin Thomson Reuters’ın ürünleriyle benzer amaçla kullanılabilecek içerikler üretmesi nedeniyle şirketin satışlarına zarar verebilecek olması gösterildi. Adil kullanım hakkı, telif haklarıyla korunan bir eserin belirli koşullar altında telif sahibinden izin istenmeksizin sınırlı şekilde kullanılmasına olanak tanıyan ilkedir.
Başka bir davada yapay zekâ destekli kişisel asistan Claude AI’ın geliştiricisi Anthropic’in telif hakkıyla korunan kitapları, modellerini eğitmek için kullanmasının adil kullanım kapsamında olduğuna karar verildi. Karar, büyük dil modellerinin telif hakkıyla korunan metinlerle eğitilebilmesinin yasal olduğuna dair emsal oluşturuyor. Gerekçede, sisteminin binlerce yazılı eserden bilgi toplayarak kendi metinlerini üretmesinin kopyalama değil özgün içerikler ortaya koyması nedeniyle dönüştürücü olarak nitelenebileceğini belirtildi. Böylece yasalara uygun şekilde erişilen verilerin, yapay zekâ modellerinin eğitiminde kullanmasının önü açılmış oldu.
Kaynaklar: