Skip to content Skip to navigation

Deniz Planörü: Biraz Tekne, Biraz Uçak…

Dr. Özlem Ak

Regent

Elektrikli uçaklar, kütlelerini artıran ve uçuş menzillerini azaltan ağır piller taşıdıkları için yaygın olarak kullanılmazlar. ABD’li Regent Craft şirketi tarafından geliştirilen, kısmen tekne kısmen de uçak olan, 12 kişilik Viceroy deniz planörü sadece elektrik gücü kullanarak dalgaların üzerinde uçabilen en büyük araç olarak nitelendiriliyor. Hem denizde hem de havada hareket edebilen tamamen elektrikli deniz planörü, ABD’nin Rhode Island eyaletindeki Narragansett Körfezi’nde test edilmeye başlandı. Test uçuşları aracın bu yılın sonlarında yapılması planlanan ilk mürettebatlı uçuşlarının bir başlangıcı niteliğinde.

Florida’daki Embry-Riddle Havacılık Üniversitesinden Richard Anderson, ABD’li Regent Craft şirketi tarafından geliştirilen Viceroy deniz planörünün “yerde kanat” etkisi adı verilen bir olguyla enerji tasarruflu uçuş sağladığını söylüyor. Bu teknikle, alçaktan uçan bir hava aracı ile aşağıdaki zemin veya su arasında hava yastığı işlevi gören bir katman oluşuyor. Bu hava yastığı, aracı destekliyor ve kanat uçlarında hava girdaplarının oluşmasını engelleyerek aerodinamik sürtünmeyi azaltıyor. Sadece alçak uçuşlarda ve yüksek dalgaların olmadığı sakin denizlerde işe yaradığı için bu etkiden çok az araç yararlanıyor. Deniz planörünün gerektiğinde daha dalgalı sularda manevra yapabilmesi için sürtünmeyi dengeli bir şekilde azaltan ve daha yüksek hızda hareket etmesine imkân veren hidrofoil özelliği de araca eklendi. Hidrofoil veya su kanatçığı, yelkenli teknelerde gövdenin sudan bir miktar ayrılması için geliştirilmiş bir çeşit kanat sistemi olarak bilinir. Bir tekne gibi suda yüzen deniz planörü, altındaki kanat benzeri yapıların yardımıyla ana gövdesi sudan kalkacak kadar hızlı hareket ederek hidrofoil moduna geçiyor.

Devamını okumak için TÜBİTAK Yayınlar web sitesini ziyaret ederek abone olabilirsiniz.