Türkiye Doğası

Türkiye denizlerinde en sık rastlanan denizanası türü olan ay denizanası, denizle ilişkisi olan herkesin bildiği bir türdür. Ay denizanalarının vücutlarının çapı ortalama 25-30 cm (en fazla 50 cm) kadar olur.

Hem tıbbi araştırmalarda kullanılan hem de sebze olarak tüketilen şevketibostan Ege bölgesi dışında çok bilinen bir bitki türü değil. Bununla birlikte Ege, Marmara, Karadeniz, Akdeniz ve İç Anadolu bölgelerinde yaygın.

Karasal bitkiler karayosunları, eğreltiler, açık tohumlular (örneğin çam) ve kapalı tohumlular olarak dört gruba ayrılır. Eğreltiler de kibrit otları, atkuyrukları ve eğreltiler olarak üçe ayrılır. Atkuyrukları, yaşayan fosiller olarak da bilinir.

Göllerdeki renklenmeler suyun içinde yaşayan alglerden (su yosunu), gölün üzerinde bulunduğu kayalardan ya da bazı canlıların ölümü sonucu açığa çıkan kimyasallardan kaynaklanabilir.

Gündüz yırtıcıları olarak gruplandırılan kartallar, şahinler, doğanlar, deliceler, kerkenezler, atmacalar ve çaylaklar, doğaseverler başta olmak üzere hemen hemen herkesin az çok bilgi sahibi olduğu ya da daha çok bilgi sahibi olmak istediği canlılardır.

Yarasalar uçabilen tek memeli hayvan grubudur. Çoğu böcekle beslenirken bir kısmı da meyve ile beslenir. Gece aktif olan yarasalar bitki tohumlarının yayılması, tozlaşma ve böcek sayılarının dengede tutulması ile ekolojik zincirde rol oynarlar.

Tatlısu ekosistemleri (göl, akarsu vb) farklı öneme sahip yerlerdir. Tatlısu ekosistemlerinde bitkilerin yanı sıra omurgasızlar ve balıklar da yaşar. Tatlısu balıklarının en bilinen ve en yırtıcı türü turna (Esox lucius) olarak kabul edilir.

Sucul bitkiler sucul ortamlarda ekosistemin dengesinin korunmasında önemli rol oynar. Birçok canlının yuva yapmasına, barınak oluşturmasına olanak sağlarlar. Yapılarında klorofil olduğu için fotosentez yaparak hem sudaki canlıların kullanabileceği oksijeni hem de organik besin maddesini üretirler.

Köşede Ara