Ayrıntılar

Dünyanın aktif deprem kuşaklarından biri olan Alp-Himalaya deprem kuşağı üzerinde olan ülkemizin yüz ölçümünün % 42’si birinci derece deprem kuşağında yer alıyor. En yıkıcı doğal afetlerden
biri olan depremle ilgili az bilinenler bu ay Ayrıntılar köşemizde.

Yaşamın en önemli yapı taşlarından biri olan, sadece su içeren yağmur Dünyamıza en az 2,7 milyar yıldır yağıyor. Ayrıntılar’da bu ay yağmurla ilgili az bilenenlere yer verdik.

Köprü tasarlayan mühendisler, daha sağlam köprüler inşa etmek için geçmişte yapılan hataları inceler. Köprü yapımı tarihi boyunca öğrenilen bilgiler, her yeni köprünün tasarımının ve teknolojisinin gelişmesine katkıda bulunuyor.

Metabolizma bir organizmada canlılığın korunması için gerçekleşen tüm kimyasal tepkimeler anlamına geliyor. Ancak metabolizma kavramı sadece biyolojik sistemlerde gerçekleşen kimyasal tepkimeler için kullanılmıyor, aynı zamanda şehirler gibi yapay sistemler için de kullanılıyor.

7537 amfibi (hem karada hem suda yaşayan canlı) türünün 6631’ini kurbağa türleri oluşturuyor. Bu kadar farklı türü olan kurbağalarla ilgili az bilinenler bu ayki Ayrıntılar’da.

Arthur, Bertha, Cristobal, Gustav, Laura, Amanda, Boris, Cristina, Norbert, Xavier, Sandy... Bunlar sanatçı ya da sporcu ismi değil. Ünleri yol açtıkları can ve mal kayıplarından geliyor.

Gündüzleri uyuyan, geceleri uyanık ve etkin olan yarasalar canlı memeli türlerinin beşte birini oluşturuyor. Çoğu böcek yemeyi sevse de sıcak yerlerde yaşayan yarasalar meyve yiyip çiçeklerin balözlerini içiyor. Birçok ülkede soyları tükenme tehlikesiyle karşı karşıya olan yarasalarla ilgili ilginç ve az bilinen detaylar Ayrıntılar’ın bu ayki konusu.

Bırakın birlikte yüzme fikrinden televizyon ekranında bile görmekten ürktüğümüz köpekbalıkları ile ilgili pek çok şeyi 1975 yılında çekilen ve yönetmenliğini Steven Spielberg’in yaptığı Jaws filminden öğrenmiş olabiliriz. Köpekbalıklarıyla ilgili ekranlardan gördüğümüzden daha fazla detay bu ayki Ayrıntılar’da.

Köşede Ara